Inloggen
Woensdag 10 april brengt rayon Midden Nederland een bezoek aan het DAF museum in Eindhoven.
Na de broodlunch kon men, vooraf aan de rondleiding, naar de filmzaal gaan waar continue korte films te zien waren over het ontstaan van DAF tot heden.
Voor sommigen was de muziek bij de films erg storend en waren de films saai. Anderen keken weer vol ontzag naar de films en verbaasden zich over het zware handwerk wat begin vorige eeuw normaal was in een werkplaats.
Een groep ging met een gids naar de bovenverdieping van het museum, terwijl de andere groep op de begane grond startte.
Op de begane grond is een ouderwets dorpsplein ingericht met een replica van een garage en winkeltjes uit de jaren dertig. De rondleiding begon in de Smidse, dit is de werkplaats waar de bakermat van DAF ligt. Aan de muur in de werkplaats hangt een foto (bij de foto’s te zien) van de Staers-Knight die door Hub gemaakt werd, wat andere monteurs niet voor elkaar kregen. De eigenaar was zo dankbaar en blij, dat hij Hub een lening verstrekte van 10.000 gulden om een eigen onderneming te beginnen. Hub runde het bedrijf samen met zijn broer Wim die over de financiën ging. Dat ze baldadige werknemers in dienst hadden, lees je in de ingelijste brief aan de muur in de werkplaats over het gooien van sneeuwbalen naar fabrieksmeisjes met hun vuile zwarte handen. Ook zie je op de begane grond o.a. een blauwe DAF met rieten stoelen staan. In deze auto reed Koning Willem Alexander op Koningsdag in Eindhoven rond. En in de garage zijn nog dagelijks diverse vrijwilligers aan het sleutelen, zo ook deze dag.
DAF staat natuurlijk bekend om de slimme transportoplossingen en velen hiervan komen wij beneden tegen. Er staan enkele legervoertuigen tentoongesteld, iets waar de meeste mannenharten sneller van ging kloppen. Zo staat er een oude drietonner met een steunwiel aan beide kanten. Een wiel wat ervoor zorgt dat de legertruck bijvoorbeeld niet in het zand blijft steken of makkelijk over obstakels kan rijden. Daarnaast zag je hier ook andere uitvindingen zoals de opleggerkoppeling, de pendelas en de fietsbrancard voor het leger. Op Hub’s naam staan heel wat innovatieve transportoplossingen.
Het mooiste moment tijdens onze rondleiding was het verhaal van een 90 jarige vrijwilliger. Hij werkte zijn leven lang bij DAF en begon meteen na zijn pensioen als vrijwilliger in de werkplaats van het museum. Helaas lukt het sleutelen na 29 jaar niet meer, maar elke week één middag komen nog wel. Deze krasse vrijwilliger wist uit het DAF archief dat er ooit een A117 uit 1955 met stalen cabine en een open laadbak naar Curaçao was vervoerd. Een kleine vrachtwagen waar DAF al jaren naar op zoek was! En warempel tijdens zijn zoektocht op Curaçao vond hij niet één maar twee verroeste A117’s. Ze werden op tansport naar het museum gezet en samen met anderen, maakte hij er één nieuwe groene DAF A117 met kenteken V 81- 16.
Tussen “de Verborgen Schatten”, een tijdelijke tentoonstelling in het museum, staat de kikker-DAF, een tankwagen uit 1969 met dieselmotor. Oliehandel Hopmans was de eerste eigenaar, die de tankwagen doorverkocht aan Oliehandel Van Kessel. Nu staat het dus in bruikleen tentoongesteld. Maar er staan ook andere vele interessante voertuigen uit het DAF depot hier om tijdelijk bewonderd te worden.
Op de galerij boven in het museum staat een uitzonderlijke collectie personenwagens te pronken, waaronder een aantal zeer interessante prototypen die nooit in productie zijn gedaan. Broer Wim hield heel wat prototypen tegen als het in zijn ogen niet financieel haalbaar was.
Zo zagen wij boven ook dat DAF goed presteerde in de race en rallysport. Dit was te zien aan de DAF 55, waarmee ze twee keer de London-Sydney rally reden tot de formule 3 raceauto’s en de speciale gele sportwagen.
Een leuke anekdote van de gids was het verhaal van de Eindhovense burgemeester die haar handtas aan de choke ophing. Zij dacht echt dat dit een ophangkaak was. Na een tijdje rijden was deze DAF uiteraard verzopen en kwam de auto van de burgemeester stil te staan. Ze liet de auto diverse keren nakijken, maar er werd niets gevonden. Tot op een dag Hub zelf op de bijrijdersstoel ging zitten, omdat het euvel niet op te lossen was. Hij was er snel uit!
Naast de auto’s zie je boven opengewerkte modellen. Deze tonen ons de vele mogelijkheden van de traploze aandrijving, van Variomatic tot andere ultramoderne motoren die nu wereldwijd in gebruik zijn.
En het allerlaatste item van de rondleiding: “De Regenjas”, die in de hal bij binnenkomst staat. Deze eenzits driewielige DAF werd in 1941 gemaakt. De auto was 80 cm breed, kon dus makkelijk in een hal van een huis staan had Hub bedacht. Er zat een 125 cc motorfiets 1 cilinder motor in. Het vouwdak fungeerde als nooduitgang mocht de auto omslaan en op de enkele deur terechtkomen. Het werd nooit in productie genomen. De auto kwam na een schenking aan het circus Eindhoven weer terug als pronkstuk.
Na de enthousiaste rondleiding van beide gidsen kwam de groep weer bij elkaar in het Daftaria voor koffie/thee met iets lekkers en een afsluitend drankje.
Men vertelde na afloop dat ze echt van de ene in de andere verbazing vielen tijdens de rondleiding.
Conclusie; wat viel er oneindig veel moois over DAF te zien en te horen.