Slider

Na een korte inleiding van organisator Ben Douwes stak Aldert Hesseling in Marum voor een gehoor van 30 oud bankcollega’s van wal met de presentatie van zijn unieke zeilreis. Aldert had na een periode op de grote vaart gekozen voor een baan bij de bank. Hij liet in 2008 zijn eigen tweemaster zeiljacht bouwen dat hij de Necton doopte. In 2012 stopte hij met zijn bankcarrière om zijn droom van een zeilreis langs de einden der wereld waar te maken. Dit inclusief de risicovolle Noordwest passage langs het poolijs boven Alaska en Canada. Op 16 april koos de Necton het ruime sop voor de avontuurlijke wereldreis die twee en half jaar zou duren. Voor de oversteek naar Brazilië moest in Kaapverdië worden getankt. Dit gebeurt daar nogal omslachtig met jerrycans i.p.v. een pomp en een slang. In Brazilië werd Rio de Janeiro aangedaan waar men tot verbazing van Aldert massaal aan de autoloze zondag blijkt te doen.

Ook werd het grootste watervallencomplex van de wereld ‘Foz Iguacu’ bezocht dat zich uitstrekt over 2,7 kilometer rond de grens met Argentinië. Daarna werd overgestoken naar de indrukwekkende natuur van het Antarctisch Schiereiland. Tegenwoordig een populaire bestemming van cruiseschepen en jammer genoeg ook van Japanse vissers die veel Krill wegvangen voor visvoer. Via de stormachtige doorvaart langs Kaap Hoorn naar het Paaseiland en het Australische Cairns waar aan de Necton opgelopen averij gerepareerd werd. Daarna werden Ambon en de Banda eilanden aangedaan.

Inmiddels was echtgenote Anne aan boord gekomen. Zij zorgde door te toveren met kool uien, aardappelen, gedroogd vlees en vis in blik voor fatsoenlijke warme maaltijden. Dagelijkse hoogtepunten waar de rest van de bemanning reikhalzend naar uitkeek. Op weg Japan werden de Filipijnen aan de oostkant gepasseerd om kapers te omzeilen. In Hiroshima werd het monument voor de slachtoffers van de atoombom bezocht en kon Anne die origami als hobby heeft zich uitleven in het vouwen van papieren kraanvogels als gelukssymbool.

Voor laswerk aan boord vroeg Aldert via ‘Google Translate’ wat een uur lassen kostte. Tot grote hilariteit van de Japanners. Goocheme Google’s vertaling was geweest “Wat kost een uur plassen?”. De route naar Alaska was stormachtig en verschrikkelijk zwaar. Daarna volgde nog de lange en moeilijke doorvaart via de Noordwest passage naar Groenland. IJs, ijs en nog eens ijs met ijsberen op de koop toe. Er was het voortdurende risico om vast te lopen of lek te varen. Op een kritiek moment heeft Aldert zijn zoon voor de uitkijk in de mast gehesen. Die zag gelukkig een smalle doorgang.

Op 31 oktober 2015 werd de Necton opgewacht en geëscorteerd door leden van de jachtclub met hun boten. Het laatste stuk werd een ware triomftocht. Aldert schreef er het boeiende boek ‘Antarctica, Japan en de Noordwestpassage’ over. Aldert zit niet stil. De Necton heeft hij verkocht en inmiddels bouwt hij aan een nieuwe boot die groot genoeg wordt om er allerlei evenementen in te houden.
Anne en Aldert werden door de zaal beloond met een hartelijk applaus en namens de organisatie met een mooi flesje wijn.

Dik van Vliet, Foto’s: Aldert Hesseling

­