Slider

Op 22 mei vertrok de ‘2e lichting’ leden naar de VW Fabrieken in Emden (BRD) De eerste excursie was binnen enkele uren volgeboekt en dat gold eveneens voor deze keer.
Het weer was prachtig en via opstapplaatsen in Drachten en in Hoogkerk reed de bus richting Bad Nieuweschans.
Het is de oostelijkst gelegen plaats van Nederland en tevens de noordelijkst gelegen grensplaats.
Vanwege de vele historische gebouwen is het dorp in augustus 1974 aangewezen als beschermd dorpsgezicht.

Tijdens de tweede wereldoorlog reden de treinen vanuit kamp Westerbork onderweg naar vernietigingskampen langs Nieuweschans, waarbij de treinen tot Nieuweschans onder strenge supervisie van de nazi’s bemand werden door Nederlands spoorwegpersoneel. De rest van de reis reed de trein met een Duitse bemanning.
Inwoners van Nieuweschans vonden geregeld uit de trein gegooide briefjes met laatste groeten aan familie, vrienden en bekenden.
In de jaren zeventig is men begonnen met de reconstructie van de vesting. In 1985 werd het kuuroord geopend nadat zout, mineraalrijk bronwater was ontdekt op 630 meter diepte. Dit kuurcentrum trok in 2016 ongeveer 210.000 bezoekers. Op 1 april 2009 werd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken de toevoeging ‘Bad’ aan de naam goedgekeurd.
Onderweg naar Emden werd in de bus de geschiedenis van VW gememoreerd. Professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche en de Joodse ingenieur Josef Ganz stonden aan de wieg van Volkswagen.
Porsche had in 1922 vergeefs plannen voor een goedkope auto voorgesteld. Mercedes-Benz en Daimler zagen niets in Porsche's droom.

Hij begon voor zichzelf en kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht een Kraft durch Freude-wagen te ontwerpen, een wagen voor het volk. Het programma van eisen voor deze auto was fors.
De KdF-Wagen moest een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen; moest twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, of drie soldaten en een mitrailleur; moest een luchtgekoelde motor hebben, zodat hij ‘s winters buiten kon staan; mocht maximaal tussen de 6 en 7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken; en mocht niet meer kosten dan 900 Reichsmark. Het aanbod van Hitler kwam net op tijd.

Op 12 oktober 1936 stelde Porsche drie rijdende prototypes voor, die al de karakteristieke vorm van de latere Volkswagen Kever hadden. Iedere wagen legde in zeventig dagen een afstand af van 50.000 km, zonder dat al te grote reparaties nodig waren. Hitler zocht vervolgens persoonlijk een geschikte locatie voor de fabriek. Omdat de enige twee beschikbare autofabrieken - die van Opel en van Ford - niet volledig Duits waren, gaf Hitler zijn ‘Arbeitsfront’ opdracht bij, Fallersleben een fabriek te bouwen.
Het Duitse volk zou door middel van een spaarsysteem het geld voor de productie bijeenbrengen. Er zou een nieuwe stad verrijzen voor de arbeiders van de fabriek en hun gezinnen, Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (kortweg KdF-Stadt, na de Tweede Wereldoorlog Wolfsburg) genaamd, met een residentie voor Hitler, en een boulevard waar na afloop van de oorlog de overwinningsparade zou worden gehouden.


Tweede Wereldoorlog
De auto zou uiteindelijk rond de 1.400 Reichsmark kosten.
Duitsers konden bij Fallersleben voor dit bedrag een bewijs kopen dat recht gaf op een Volkswagen, wanneer deze klaar zou zijn. In de enorme fabriek, de grootste autofabriek van Europa, moesten per jaar zo’n 800.000 wagens worden gefabriceerd.
Op 26 mei 1938 legde Hitler de eerste steen voor de KdF- fabriek en in 1940 rolde de eerste wagen van de lopende band.
Er werden slechts een paar honderd personenauto’s gebouwd, vrijwel allemaal voor partijbonzen.
Inmiddels was de Tweede Wereldoorlog uitgebroken en de nieuwe fabriek bouwde en werden er militaire versies van de Volkswagen Kever gebouwd. Na de oorlog verloren ongeveer 340.000 Duitse spaarders hun aanspraak op een nieuwe auto.
Doordat de na-oorlogse VW-fabriek feitelijk geen partij was, werd het moeilijk om hun spaargeld terug te krijgen. Na een aantal rechtszaken werden de spaarders pas in de jaren zestig en zeventig gecompenseerd. Gedupeerden konden 600 Duitse mark korting krijgen als zij een nieuwe VW kochten. Als zij dat niet wilden of konden, kregen zij 100 mark terug.

Na de Tweede Wereldoorlog
De fabriek bij kasteel Wolfsburg werd aan het eind van de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd en in april 1945 veroverd door het Amerikaanse leger.
De stad werd omgedoopt tot Wolfsburg en de KdF- fabriek werd overgedragen aan de Britse bezettingsautoriteiten.
De fabriek werd bestemd voor de reparatie van legervoertuigen; de machines werden beschouwd als oorlogsbuit en zouden worden weggevoerd.
Omdat het Britse leger een tekort aan voertuigen had werd echter besloten de productie weer op te starten.
In september 1945 plaatste het Britse leger een order voor 20 duizend stuks, en in 1946 werden al duizend auto&39;s per maand gebouwd, hoewel het dak van de fabriek nog steeds kapot was en het voor de productie benodigde staal tegen nieuwe auto&39;s moest worden geruild.

De fabriek werd aangeboden aan Amerikaanse, Britse en Franse autofabrikanten, maar niemand zag iets in het rare bolle autootje.
Men begon onder de naam Wolfsburg Motor Works (naar een foute vertaling van Bayerische Motoren Werke); later werd het omgedoopt tot ‘Volkswagen’. In 1974 bracht Volkswagen de Golf op de markt. Anders dan de vorige modellen had deze een watergekoelde motor voorin. De Golf werd een blijvend succesnummer.
Op 18 september 2015 maakte het Amerikaanse agentschap EPA bekend dat het had ontdekt dat Volkswagen op grote schaal knoeide met software in dieselauto’s.
De software zou kunnen waarnemen wanneer er een emissietest werd uitgevoerd, om dan op dat moment naar een speciaal softwareprogramma over te schakelen waardoor het leek alsof de auto’s zuiniger en schoner waren. Zo’n 11 miljoen auto’s wereldwijd zijn uitgerust met deze software.
Om eventuele boetes te kunnen betalen heeft de autofabrikant 6,5 miljard euro gereserveerd.
Volkswagen in Emden is de grootste industriële werkgever ten westen van Bremen en het noorden van het Ruhrgebied en heeft een totale oppervlakte van 4.100.000 vierkante meter, waarvan ongeveer 40 procent is bebouwd. Verder zijn er enorme parkeerplaatsen voor de verzending van de voertuigen. In Emden worden de Volkswagen Golf, Passat en de nieuwe Arteon gemaakt.

Wij werden ontvangen in de filmzaal en na kort welkomswoord werd een film vertoond over de totstandkoming van de fabriek in Emden.
Voor deze locatie werd gekozen vanwege de ligging aan zee en spoor en de aanwezigheid van een groot arbeidspotentieel. Het fabricageproces maakte veel indruk. Honderden robots die met grote precisie de diverse componenten precies op de goede plek plaatsen gaven als het ware een ‘balletvoorstelling’ van grote schoonheid.
Opvallend was dat diverse types auto’s en ook nog in diverse kleuren in 1 produktielijn van de band rolden.

De wandeling door de fabriek duurde ongeveer 2 uur. Helaas was fotograferen streng verboden. Daarna vertrokken wij richting een groot sluizencomplex in de rivier Ems.
Dit complex werd speciaal gebouwd om het mogelijk te maken dat de grote cruiseschepen die gebouwd worden de Meyer Werft in Papenburg (vorig jaar bezocht met leden van VO-ING) achteruit varend (!) open zee kunnen bereiken om verder afgebouwd te worden in de Eemshaven in Groningen. De excursie werd afgesloten in het sfeervolle restaurant ‘Bei Cassi’ in het kleine dorpje Moormerland. Het eten is daar heerlijk en de bediening uiterst vriendelijk.

Ben Douwes

De foto’s zijn van Rob Mooijen.

View the embedded image gallery online at:
https://vo-ing.nl/verslagen2#sigProIdcb696f380e

31 juli 2019 Artis: Alweer een volgeboekt evenement: Natura Artis Magistra ("de natuur is de leermeesteres van de kunst").

Deelnemers aan het ‘dagje Artis’ werden hartelijk verwelkomd door het activiteitenteam van VO-ING Rayon Midden en ontvingen hun entreebewijs uit handen van de organisator Liesbeth Willekens.
De dag begon met een stralend zonnetje maar volgens de weersverwachting zou dit van korte duur zijn.
In het Planetarium schoof iedereen aan lange tafels gezellig naast elkaar voor een bakkie troost (we zijn wel in Mokum natuurlijk) met een appelpunt.
Hierna werden wij in 4 groepen verdeeld voor een rondleiding door de oudste en bekendste dierentuin van Nederland onder leiding van een Amsterdamse gids.

Plots waren daar de voorspelde regenbuien die zorgden voor natte zomerkleding. Dapper trotseerden onze leden de pittige buien en vanonder kleurrijke parapluutjes liepen we langs giraffen, buffels, leeuwen naar de dikhuiden (olifanten) in hun nieuwe dierenverblijven waar het welzijn van de dieren op de eerste plaats komt.
Het bleef pijpenstelen regenen waardoor alle bezoekers het apenhuis, het reptielenhuis of het monumentale aquarium ingevlucht waren.

Na de rondleiding was het voedertijd en arriveerden we hongerig in restaurant De Twee Cheetahs waar iedereen kon genieten van een uitgebreide lunch. Hierna kon men op eigen gelegenheid nog tot sluitingstijd door Artis wandelen.

Met applaus werd het organisatieteam VO-ING Rayon Midden bedankt voor deze bijzonder leuke dag.

 

Op 22 mei vertrok de 2e ¨lichting¨ leden naar de VW Fabrieken in Emden ( BRD ) De eerste excursie was binnen enkele uren volgeboekt en dat gold eveneens voor voor deze keer. Het weer was prachtig en via opstapplaatsen bij de PR in Drachten en de PR in Hoogkerk reed de bus richting Bad Nieuweschans. Het is de oostelijkst gelegen plaats van Nederland en tevens de noordelijkst gelegen grensplaats. Vanwege de vele historische gebouwen is het dorp in augustus 1974 aangewezen als beschermd dorpsgezicht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog reden de treinen vanuit Kamp Westerbork onderweg naar vernietigingskampen langs Nieuweschans, waarbij de treinen tot Nieuweschans onder strenge supervisie van de nazi's bemand werden door Nederlands spoorwegpersoneel. De rest van de reis reed de trein met een Duitse bemanning. Inwoners van Nieuweschans vonden geregeld uit de trein gegooide briefjes met laatste groeten een familie, vrienden en bekenden.

In de jaren zeventig is men begonnen met de reconstructie van de vesting. In 1985 werd het kuuroord geopend nadat zout, mineraalrijk bronwater was ontdekt op 630 meter diepte. Dit kuurcentrum trok in 2016 ongeveer 210.000 bezoekers. Op 1 april 2009 werd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken de toevoeging ¨Bad "aan de naam goedgekeurd. Onderweg naar Emden werd in de bus de geschiedenis van VW gememoreerd.

Professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche en de Joodse ingenieur Josef Ganz stonden aan de wieg van Volkswagen. Porsche had in 1922 vergeefs plannen voor een goedkope auto voorgesteld. Mercedes-Benz en Daimler zagen niets in Porsche's droom. Hij begon voor zichzelf en kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht een "Kraft durch Freude"-wagen te ontwerpen, een wagen voor het volk. Het programma van eisen voor deze auto was fors. De KdF-wagen moest een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen; moest twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, of drie soldaten en een mitrailleur; moest een luchtgekoelde motor hebben, zodat hij 's winters buiten kon staan; mocht maximaal tussen de 6 en 7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken; en mocht niet meer kosten dan 900 Reichsmark. Het aanbod van Hitler kwam net op tijd. Op 12 oktober 1936 stelde Porsche drie rijdende prototypes voor, die al de karakteristieke vorm van de latere Volkswagen Kever hadden. Iedere wagen legde in zeventig dagen een afstand af van 50.000 km, zonder dat al te grote reparaties nodig waren.

Hitler zocht vervolgens persoonlijk een geschikte locatie voor de fabriek. Omdat de enige twee beschikbare autofabrieken - die van Opel en van Ford - niet volledig Duits waren, gaf Hitler zijn "Arbeitsfront" opdracht bij Fallersleben, een fabriek te bouwen. Het Duitse volk zou door middel van een spaarsysteem het geld voor de productie bijeen brengen. Er zou een nieuwe stad verrijzen voor de arbeiders van de fabriek en hun gezinnen, Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben(kortweg KdF-stadt, na de Tweede Wereldoorlog Wolfsburg) genaamd, met een residentie voor Hitler, en een boulevard waar na afloop van de oorlog de overwinningsparade zou worden gehouden.
Tweede Wereldoorlog

De auto zou uiteindelijk rond de 1.400 Reichsmark kosten. Duitsers konden voor dit bedrag een bewijs kopen dat recht gaf op een Volkswagen, wanneer deze klaar zou zijn. In de enorme fabriek, de grootste autofabriek van Europa, moesten per jaar zo'n 800.000 wagens worden gefabriceerd. Op 26 mei 1938 legde Hitler de eerste steen voor de KdF-fabriek en in 1940 rolde de eerste wagen van de lopende band. Er werden slechts een paar honderd personenauto's gebouwd, vrijwel allemaal voor partijbonzen. Inmiddels was de Tweede Wereldoorlog uitgebroken en de nieuwe fabriek bouwde en werden er militaire versies van de Volkswagen Kever gebouwd.

Na de oorlog verloren ongeveer 340.000 Duitse spaarders hun aanspraak op een nieuwe auto. Doordat de na-oorlogse VW-fabriek feitelijk geen partij was, werd het moeilijk om hun spaargeld terug te krijgen. Na een aantal rechtszaken werden de spaarders pas in de jaren zestig en zeventig gecompenseerd. Gedupeerden konden 600 Duitse mark korting krijgen als zij een nieuwe VW kochten. Als zij dat niet wilden of konden, kregen zij 100 mark terug.
Na de Tweede Wereldoorlog

De fabriek bij kasteel Wolfsburg werd aan het eind van de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd en in april 1945 veroverd door het Amerikaanse leger. De stad werd omgedoopt tot Wolfsburg, en de KdF-fabriek werd overgedragen aan de Britse bezettingsautoriteiten. De fabriek werd bestemd voor de reparatie van legervoertuigen; de machines werden beschouwd als oorlogsbuit en zouden worden weggevoerd. Omdat het Britse leger een tekort aan voertuigen had werd echter besloten de productie weer op te starten. In september 1945 plaatste het Britse leger een order voor 20 duizend stuks, en in 1946 werden al duizend auto's per maand gebouwd, hoewel het dak van de fabriek nog steeds kapot was en het voor de productie benodigde staal tegen nieuwe auto's moest worden geruild. De fabriek werd aangeboden aan Amerikaanse, Britse en Franse autofabrikanten, maar niemand zag iets in het rare bolle autootje. Men begon onder de naam Wolfsburg Motor Works (naar een foute vertaling van Bayerische Motoren Werke); later werd het omgedoopt tot Volkswagen.In 1974 bracht Volkswagen de Golf op de markt. Anders dan de vorige modellen had deze een watergekoelde motor voorin. De Golf werd een blijvend succesnummer.Op 18 september 2015 maakte het Amerikaanse agentschap EPA bekend dat het had ontdekt dat Volkswagen op grote schaal knoeide met software in dieselauto’s. De software zou kunnen waarnemen wanneer er een emissietest werd uitgevoerd, om dan op dat moment naar een speciaal softwareprogramma over te schakelen waardoor het leek alsof de auto’s zuiniger en schoner waren. Zo’n 11 miljoen auto’s wereldwijd zijn uitgerust met deze software. Om eventuele boetes te kunnen betalen heeft de autofabrikant 6,5 miljard euro gereserveerd.

Volkswagen in Emden is de grootste industriële werkgever ten westen van Bremen en het noorden van het Ruhrgebied en heeft een totale oppervlakte van 4.100.000 vierkante meter, waarvan ongeveer 40 procent is bebouwd. Verder zijn er enorme parkeerplaatsen voor de verzending van de voertuigen.INn Emden worden de Volkswagen Golf, Passat en de nieuwe Arteongemaakt.

Wij werden ontvangen in de filmzaal en na kort welkomswoord werd een film vertoond over de totstandkoming van de fabiek in Emden. Voor deze locatie werd gekozen vanwege de ligging aan zee en spoor en de aanwezigheid van een groot arbeidspotentieel. Het fabricageproces maakte veel indruk. Honderden robots die met grote precisie de diverse componenten precies op de goede plek plaatsen gaven a.h.w. een ¨balletvoorstelling¨ van grote schoonheid. Opvallend was dat diverse types auto,s en ook nog in diverse kleuren in 1 produktielijn van de band rolden. De wandeling door de fabriek duurde ongeveer 2 uur . Helaas was fotograferen streng verboden.

Daarna vertrokken wij richting een groot sluizencomplex in de rivier Ems. Dit complex werd speciaal gebouwd om het mogelijk te maken dat de grote cruiseschepen die gebouwd worden de Meyer Werft in Papenburg ( vorig jaar bezocht met leden van VO-ING ) achteruit varend ( ! ) open zee kunnen bereiken om verder afgebouwd te worden in de Eemshaven in Groningen.

De excursie werd afgesloten in een sfeervol restaurant in een klein dorpje waarvan mij de naam ontschoten is. Wat ik wel heb onthouden is dat het eten heerlijk en de bediening uiterst vriendelijk was.

Ben Douwes

View the embedded image gallery online at:
https://vo-ing.nl/verslagen2#sigProIda685f0b08d

Het was zoeken geblazen om de auto’s een plek te geven voor deze dag. Het anders ruime parkeerterrein bleek voor een kwart vol geparkeerd met kermisauto’s. Feest in Enkhuizen maar een probleem voor ons. Bij navraag bij de VVV, vele telefoontjes naar parkeerbeheer en lang wachten mocht er uiteindelijk op de buitenkade, in de blauwe zone, geparkeerd worden zonder dat daar bekeurd zou worden. Toen dat probleem opgelost was vonden de weergoden het de hoogste tijd voor een buitje regen. Dat kon er ook nog wel bij. Gelukkig was de boot vanuit Urk in aantocht en eenmaal aangemeerd konden we vrij snel aan boord.

Consumptiemuntjes
Bij binnenkomst ontving iedereen twee consumptiemuntjes. Toen was het nog een hele toer om te zien of we iedereen aan boord hadden. Dat viel even niet mee. Er bleken ook reizigers voor de boot naar het Zuiderzeemuseum binnen te komen. Die werden naar de andere boot verwezen en moesten consumptiemunten weer inleveren. Daarna weer een check en bleken we nog twee mensen te missen. Dit bleek na een telefoontje een afmelding te zijn.

Om 11.00 uur kon de Zuiderzee de trossen uiteindelijk losgooien met 116 VO-ING mensen aan boord. Na het verlaten vanuit de haven Enkhuizen werd er koffie met appelgebak met slagroom geserveerd en was alle eerdere misere vergeten. Onder het varen heeft menigeen zijn ogen uitgekeken naar de historische schepen, welke gelijktijdig met ons richting Friesland voeren. Het leek wel of wij midden een schilderij van weleer zaten.

Het weer was nog niet echt bijzonder, een hoge bewolking met ver zicht, evengoed donkere wolken aan de ene kant en heldere lucht aan de andere kant van de boot. Om 12.30 uur begon men met het uitserveren van de Kibbeling met frites en saladeplates. ‘s Morgens was de kibbeling door de kapitein vers op de visafslag in Urk gekocht. Verser kon het niet. Om 13.15 uur lagen we aangemeerd in het haventje van Hindeloopen en begon de zon door te komen.

Vanuit het museum Hindeloopen kwamen twee dames plattegrondjes op de boot uitdelen. Eén van de dames was in Hindelooperkostuum en vertelde hier over. Daarna kon men de boot af. Men had tot 15.15 uur de tijd om Hindeloopen te verkennen. Het schaatsmuseum en museum Hindeloopen werden bezocht evenals de kerk en overal kwam je elkaar in deze kleine omgeving weer tegen. Het weer was helemaal opgeklaard en menig ijsje werd gekocht. 15.30 uur vertrok ‘de Zuiderzee’weer richting Enkhuizen. Toen zat het merendeel van onze deelnemers lekker in de zon aan dek. Ook in de stuurhut bij de
kapitein heeft iedereen kunnen bijpraten en van een prachtig uitzicht genoten.Om 16.30 uur werd nog een broodje kroket geserveerd. Na een geslaagde dag was de boot om 17.45uur weer terug in Enkhuizen.


Greet en André Hoffman.

View the embedded image gallery online at:
https://vo-ing.nl/verslagen2#sigProIdd7580fbe0d

Op 22 mei 2019 werden deelnemers aan het uitstapje Arcen (provincie Limburg) hartelijk verwelkomd door Anton Cornelissen en Jan Thijssen van VO-ING Rayon Zuid.
Na ontvangst in het Koetshuis van de Kasteeltuinen voor koffie/thee met een Limburgse vlaai volgde een rondleiding door de prachtig aangelegde kasteeltuinen van Arcen. De wandeling voerde door een ware schoonheid van bloemen en planten in verschillende tuinen zoals het Rosarium, de Oosterse watertuin of de subtropische Casa Verde.

Na deze rondleiding werd een heerlijke lunch geserveerd in Brasserie Alt Arce met aspergesoep en een plate met asperges met ham en ei, krielaardappeltjes. Bij dit Limburgse witte goud werd een smaakvolle witte wijn geschonken.
Vanuit Brasserie Alt Arce was er gelegenheid voor een korte wandeling langs de Maas.

Het middagprogramma voerde ons naar Graanbranderij “De IJsvogel” in Arcen.
Hier werden wij rondgeleid door de distilleerderij in de authentieke Wymarsche watermolen uit 1677.
De boeiende rondleiding werd afgesloten met een proefborreltje waarbij iedereen enthousiast een toast uitbracht op deze bijzonder leuke dag georganiseerd door VO-ING Rayon Zuid.

AGIF ARCEN 22 5 2019

­