Eerder dit jaar vroegen we al jullie aandacht voor het onderwerp “Digitale vaardigheden” (Magazines nr. 2/2024). Daarin werd aandacht besteed aan een aantal aspecten van het werken met smartphone, bankpas ed. Er is maatschappelijk ook veel publiciteit over met name fraude die samenhangt met digitaal werken. Om daar nog meer aandacht voor te vragen komen de banken met een publiekscampagne.
De Koepel Gepensioneerden (KG), waar wij als Verenigingen ook lid van zijn, heeft in zijn laatste Nieuwsbrief daarover een artikel opgenomen. Je treft het, bewerkte, artikel onderstaand aan.
Commissie SEB, 17 augustus 2024
Gezamenlijke banken introduceren campagne "Herken Fraude. Voorkom Fraude"
Dinsdag 13 augustus lanceert de Nederlandse Vereniging van Banken de vernieuwde campagne ‘Herken fraude. Voorkom fraude’, voorheen bekend als ‘Frauderen. Zo werkt het!’. De campagne is een initiatief van de gezamenlijke banken. De campagne wordt niet meer vanuit het perspectief van de fraudeur verteld maar richt zich op vijf specifieke fraudevormen die relevant voor je zijn . Met een simpele boodschap en tips hoe fraude te voorkomen word je alert en weerbaar gemaakt voor online fraude.
Met deze campagne ligt de focus op de volgende fraudevormen: Aankoopfraude, Bankhelpdeskfraude, Geldezels, Datingfraude en Cryptofraude. De campagne wordt verdeeld in vier momenten en er wordt gestart met Aankoopfraude.
Het thema Aankoopfraude is gericht op een brede doelgroep vanaf 18 jaar. De campagne wordt o.a. onder de aandacht gebracht via media-inzet zoals (online) radio, display bannering, online video, social media (Facebook, Instagram, Snapchat) en print. Daarnaast wordt door middel van straatinterviews TikTok anders ingezet. Voor aankoopfraude wordt winkelend publiek geïnterviewd en komt een fraude-expert van een van de banken aan het woord. De eerste TikTok-video’s zullen medio augustus te zien zijn.
Op de campagnewebsite lees, zie en hoor je alles over de verschillende fraudevormen.
Bron: Nieuwsbrief 26 van Koepel Gepensioneerden